Høna som dro til kongsgården for å fri til prins Prump
Det norske folkeeventyret ”Høna som dro til kongsgården” ble nedskrevet i 1915. Heidi Dahlsveen og Mathilde Gross Viddal bearbeidet og utarbeidet en forestilling basert på dette eventyret i forbindelse med ”jenteprosjekt” støttet av norsk kulturråd. ”
Målsetningene var:
Å inspirere til lek med lyder, regler og ord.
Å presentere et annerledes norsk folkeeventyr.
Å fokusere på interaksjon i et kunstnerisk uttrykk.
Kort fortalt handlet eventyret om en høne som vil fri til en prins. Ved hjelp av ulike dyr hun møter på veien til kongsgården klarer høna å gjennomføre sitt prosjekt.
Forestillingen fokuserte på samhandling mellom musikk, fortelling og interaksjon med barna. Musikken ble improvisert over et bluestema, og var like mye bærer av forestillingen som den muntlige formidlingen. Musikken bidro også med lydbilder. Ved siden av dette ble det brukt bruk av regler, ordleker og interaksjon med barna.
Det er nesten ikke helt usant –om sanne og usanne fortellinger 2020
Hver dag forteller vi fortellinger om oss selv. Samtidig lever vi et liv i andres fortellinger. Dette er en fortellerstund som bygger over det norske folkeeventyret om Lurvehette. Fortellerstunden ønsker å se nærmere på vår...
Gamlebyen skole 2020
Kampen Skole 2017
På Klassekampen skole hadde jeg fortellerstunder for fjerde- og femteklassinger.
Muntlig fortellerkunst 2019
Studieåret 2019 ble studiet muntlig fortellerkunst etablert.
FELT 2018 – 2019
I 2018 og 2019 var jeg en del av forskergruppen FELT, hvor jeg blant annet lærte roboten Leonardo å fortelle en fortelling.
Skaldskur 2018
SKALDSKUR AS er et produksjons- og utviklingsselskap for scenekunst, muntlig fortelling, litteratur, musikk, tverrkunstneriske uttrykk og møtepunkter med forskning. Vi utforsker nye narrativer og visningsformater og konsepter som forener kunst, vitenskap og politikk,...
The goat as son in law – Alden Biesen februar 2020
Sammen med blant annet Abbi Patrix opptrådte jeg med norsk folkeeventyr i Alden Biesen, Belgia. Mimesis Heidi Dahlsveen har arbeidet som fortellerkunstner siden 1996 i både inn - og utland. Hun deltatt på flere festivaler og i to EU prosjekter som omhandler den...
Berlin 2020
I Berlin hadde jeg tre dagers kurs for UDK og to forestillinger.
Common future Common Ground 2019-2021
Common future Common Ground er et Erasmus + prosjekt som ser på bruk av fortelling i konflikter. Partnerne kommer fra Kosovo, Kypros, Nederland, Norge og Romania.
Artistic research at Kristiania 2019
De døde - slørede linjer mellom akademia, kunst, og liv Venke Aure, Mimesis Heidi Dahlsveen Abstrakt Denne presentasjonen er en paper performance basert på en forestilling om den sørgende moren hvor det personlige og det mytiske går over i hverandre. De to...
9th SAR – International Conference on Artistic Research April 11th – 13th 2018, University of Plymouth, UK
ARTISTIC RESEARCH WILL EAT ITSELF: The kiss - utterance surrounding the utterance within Venke Aure, professor in art didactics at OsloMet – metropolitan university Mimesis Heidi Dahlsveen, associated professor in storytelling and storyteller at OsloMet – metropolitan...
ECQI – Blurring the lines between art, academia and life 2018
Venke Aure1, Mimesis Heidi Dahlsveen2 1OsloMet – metropolitan university (NORWAY) 2OsloMet – metropolitan university (NORWAY) Abstract The presentation will be build upon a performing paper, a mixing of discourses based on a performance about the grieving mother. The...
Mimesis i krise 2020
Mimesis i krise var et prosjekt gjennomført våren 2020. Prosjektet var en reaksjon på nedstengingen av Norge mars 2020. Dette prosjektet gikk ut på å skape ti lydfortellinger for mediet Podkast, hvor målet var å se på hvilke virkemidler som skal til for å skape en...
Det er nesten ikke helt usant –om sanne og usanne fortellinger 2020
Hver dag forteller vi fortellinger om oss selv. Samtidig lever vi et liv i andres fortellinger. Dette er en fortellerstund som bygger over det norske folkeeventyret om Lurvehette. Fortellerstunden ønsker å se nærmere på vår...