Høna som dro til kongsgården for å fri til prins Prump

Det norske folkeeventyret ”Høna som dro til kongsgården” ble nedskrevet i 1915. Heidi Dahlsveen og Mathilde Gross Viddal bearbeidet og utarbeidet en forestilling basert på dette eventyret i forbindelse med ”jenteprosjekt” støttet av norsk kulturråd. ”

Målsetningene var:   

Å inspirere til lek med lyder, regler og ord.

Å presentere et annerledes norsk folkeeventyr.

Å fokusere på interaksjon i et kunstnerisk uttrykk.

Kort fortalt handlet eventyret om en høne som vil fri til en prins. Ved hjelp av ulike dyr hun møter på veien til kongsgården klarer høna å gjennomføre sitt prosjekt.

 Forestillingen fokuserte på samhandling mellom musikk, fortelling og interaksjon med barna. Musikken ble improvisert over et bluestema, og var like mye bærer av forestillingen som den muntlige formidlingen. Musikken bidro også med lydbilder. Ved siden av dette ble det brukt bruk av regler, ordleker og interaksjon med barna.

Ut på eventyr 1998 – 99

Ut på eventyr 1998 – 99

Ut på eventyr var et fortellerprosjekt hvor norske fortellere arbeidet med internasjonale musikere. Her laget jeg en forestilling sammen med Solo Cisskho. Forestillingen var beregnet på barn i grunnskolen. Den kulturelle kompetansen som ligger å arbeide med mennesker...

Eid skole 1997

Eid skole 1997

I 1997 ble L97 gjennomført og dette var med på å forme min karriere. I L97 var muntlig formidling og eventyr i fokus noe som førte til en rekke oppdrag i grunnskolen. Dette kurset var for SFO ansatte. 

Ingen resultater funnet

Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.

Storytellers for change – Finland 2015

Storytellers for change – Finland 2015

Dette var et kurs jeg gjennomførte for EduFuture og var beregnet på de som arbeidet med arbeidsledige ungdom.  Mimesis Heidi Dahlsveen har arbeidet som fortellerkunstner siden 1996  i både inn - og utland. Hun  deltatt på flere festivaler og i to EU prosjekter som...

Tales 2014 – 2016

Tales 2014 – 2016

TALES var et Comenius Multilateral Prosjekt (European Lifelong Learning Programme) med fokus på innføring av fortellerkunst som et pedagogisk verktøy i lærerutdanning. TALES tar for seg både muntlig og digital fortelling. Ved å bruke fortellinger og fortellerteknikk...

Ingen resultater funnet

Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.

Fortellerboken – deg selv og andre fortalt

Fortellerboken – deg selv og andre fortalt

Dette er boken om å fortelle historier muntlig. I alle samfunn og kulturer har det alltid blitt fortalt fortellinger. Fortellingen er en formel til å forstå og kommunisere det som skjer i hverdagen, i samfunnet og i livet. Boken tar for seg fasene man går igjennom fra...