En fortellerkonsert som baserer seg på naiv humor i det den gjør forsøk på å forstå grotesk realisme

Fortellerkonsertens ramme var historien om Belle Gunnes, en historie som gir ny dybde til Selbu vottene. Nordmannen som gjorde amerikaner av seg, en bedrager og massemorderske. Fortellerkonserten skulle ta utgangspunkt i Bakhtins begrep ”grotesk realisme” – en analyse av middelalderens latterkultur. Her var det onde og grusomme også en del av latterkulturen, ikke fordi det ikke ble tatt seriøst, men fordi det også representerte en del av gjenfødelsen i karnevalsritualene. Djevelen var for eksempel ikke en skremmende og melankolsk skikkelse slik han fremstår middelalderen. Djevelen representerte det glade vanvidd, en verden som var snudd opp og ned. Videre ville vi se på om det er mulig å rendyrke naive som en intuitiv opplevelse.

Ingen resultater funnet

Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.

Ingen resultater funnet

Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.

Roma 2008, 2009, 2010, 2011, 2013 og 2017

Roma 2008, 2009, 2010, 2011, 2013 og 2017

Som man kan se av dette innleggets overskrift, har jeg vært en rekke ganger i Roma, Italia og fortalt. Fortellermaterialet har vært norsk og nordiske fortellinger.  Du kan melde deg på Skaldskurs nyhetsbrev som kommer en gang i måneden. I nyhetsbrevet får du en...

Polen 2008 og 2013

Polen 2008 og 2013

I to omganger har jeg vært og fortalt på festivalen i Warszava, Polen.     

Ingen resultater funnet

Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.

Seminar: Et rom for refleksjon 2019

Seminar: Et rom for refleksjon 2019

Henne og jeg – kroppen i eskapismens fortryllelse   I sitt lange essay «Et eget rom», skriver Woolf blant annet om den framdiktede og den reelle kvinnen. Denne paperperformancen handler om det å være i eller utenfor definisjoner av kunst i det man framdikter en...