En fortellerkonsert som baserer seg på naiv humor i det den gjør forsøk på å forstå grotesk realisme
Fortellerkonsertens ramme var historien om Belle Gunnes, en historie som gir ny dybde til Selbu vottene. Nordmannen som gjorde amerikaner av seg, en bedrager og massemorderske. Fortellerkonserten skulle ta utgangspunkt i Bakhtins begrep ”grotesk realisme” – en analyse av middelalderens latterkultur. Her var det onde og grusomme også en del av latterkulturen, ikke fordi det ikke ble tatt seriøst, men fordi det også representerte en del av gjenfødelsen i karnevalsritualene. Djevelen var for eksempel ikke en skremmende og melankolsk skikkelse slik han fremstår middelalderen. Djevelen representerte det glade vanvidd, en verden som var snudd opp og ned. Videre ville vi se på om det er mulig å rendyrke naive som en intuitiv opplevelse.
Ingen resultater funnet
Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.
Ingen resultater funnet
Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.
Ingen resultater funnet
Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.
Ingen resultater funnet
Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.
9th SAR – International Conference on Artistic Research April 11th – 13th 2018, University of Plymouth, UK
ARTISTIC RESEARCH WILL EAT ITSELF: The kiss - utterance surrounding the utterance within Venke Aure, professor in art didactics at OsloMet – metropolitan university Mimesis Heidi Dahlsveen, associated professor in storytelling and storyteller at OsloMet – metropolitan...
Muntlig fortellerkunst 2019
Studieåret 2019 ble studiet muntlig fortellerkunst etablert.