TALES var et Comenius Multilateral Prosjekt (European Lifelong Learning Programme) med fokus på innføring av fortellerkunst som et pedagogisk verktøy i lærerutdanning.
TALES tar for seg både muntlig og digital fortelling.
Ved å bruke fortellinger og fortellerteknikk får læreren et godt verktøy i klasserommet. Ved å formidle innhold som et narrativ forbedrer man kvaliteten til formidlingen av dette innholdet. Når elever og studenter kan ta i bruk fortelling og fortellerteknikk forbedrer det kreativiteten, lingvistikken, og det gir digitale, sosiale, emosjonelle og skapende ferdigheter.
Den endelige målgruppen er elever og studenter i alderen 6 – 18 år. For å nå disse gruppene rettes materiale og metodikk i TALES mot lærerutdannere, lærerstudenter og øvingslærere. Fortellere var også fokus for å gjøre dem oppmerksom på hvilken verdi og potensiale deres kunstform har i undervisningen og for å hjelpe dem å finne veien til skolen, lærerskoler og organisasjoner.
Ingen resultater funnet
Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.
50 prosent ondskap
50% ondskap som ble gjennomført med støtte av litteratursenteret og FFUK. Sagnet om Volund eller Volundkvadet er en av de mest brutale fortellingene jeg kjenner til, det er snakk om ære, hevn og selv uskyldige barn blir myrdet når alt brått snur om. Volundkvadet ble i...
Damenes aften 2013
Jeg reiste til Hvaler og hadde en forestilling i tilknytning til arrangementet kalt Damenes aften.
Yrsa – en fortelling du ikke har hørt, 2012
Dette er en fortelling hentet fra islandske sagaer om en kvinne som var en gjeter, en dronning og sin fars datter, elskerinne og kone. Kjemper forutså den uønskede Yrsas fødsel. Hun som ble en kone, en mor og endelig dødens engel. Yrsa var dronning i Danmark og...
Working with the evil. In the storyteller’s workshop 2016
Publisert i tidskriftet Fictions.
Med hvilken rett blir din signøyerhistorie min fortelling? 2016
Den fagfellevurderte artikkelen ble publisert i Information.
Fellesskapet og estetikken løfter minnet 2014
Den fagfellevurderte artikkelen ble publisert i drama bladet.
Tikky Tikky Tembo og andre fortellinger fra 2011
En BarnefortellerForestilling om gutten med det lange navnet, det skumle i kjelleren og det fargeblinde trollet. Fortalt med rytmisk humor. Passer for familier med barn fra 3 år og oppover.
Om rektor Rummelhoff, Sheherazade og Zakaria fra 2011
Hver fredag gikk rektor Rummelhoff opp på plattingen, han harket litt og så på oss elever sitte der med vidåpne øyne. Sheherazade hadde ingenting annet enn å redde livet sitt med enn å fortelle de fortellinger hun selv hadde hørt. Zakaria er en drosjesjåfør i Oslo som...
Jeg vil ha saft
Dette er et av de fortellerprogrammene jeg har gjennomført oftest Saft er godt. Saft fyller munnen med ein (må si EIN for det høres så godt ut) søt smak og sildrer lekent nedover halsen. Saft er laget av bær. Om det bare var så enkelt.Lillegutt vil ha saft. Saften er...
Askeladden som stjal fra trollet – februar 2020
Denne musikalske fortellerforestillingen ble gjennomført i samarbeid med komponist Martin Hirsti-Kvam og Det norske kammerorkester. Forestillingen foregikk på sentralen og var beregnet på barnehagebarn.
Gjøvik VGS 2020
Januar 2020 hadde jeg fortellerkurs for elever i tredjeåret på Gjøvik VGS.