TALES var et Comenius Multilateral Prosjekt (European Lifelong Learning Programme) med fokus på innføring av fortellerkunst som et pedagogisk verktøy i lærerutdanning.
TALES tar for seg både muntlig og digital fortelling.
Ved å bruke fortellinger og fortellerteknikk får læreren et godt verktøy i klasserommet. Ved å formidle innhold som et narrativ forbedrer man kvaliteten til formidlingen av dette innholdet. Når elever og studenter kan ta i bruk fortelling og fortellerteknikk forbedrer det kreativiteten, lingvistikken, og det gir digitale, sosiale, emosjonelle og skapende ferdigheter.
Den endelige målgruppen er elever og studenter i alderen 6 – 18 år. For å nå disse gruppene rettes materiale og metodikk i TALES mot lærerutdannere, lærerstudenter og øvingslærere. Fortellere var også fokus for å gjøre dem oppmerksom på hvilken verdi og potensiale deres kunstform har i undervisningen og for å hjelpe dem å finne veien til skolen, lærerskoler og organisasjoner.
Ingen resultater funnet
Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.
Ungen 2011 og 2012
I 1911 kom Oskar Braatens skuespill ”Ungen” ut for første gang. Hønse-Lovisa er en sentral skikkelse i ”Ungen”. Da Oskar Braaten skrev dette teaterstykket forestilte han seg at Hønse-Lovisa bodde i det lille røde trehuset ved Akerselva; - det vi i dag kjenner som...
Treet jamrer skjelvende 2011
En fortellerforestilling basert på norrøne myter og med vekt på musikalsk formidling. Deltagere: Heidi Dahlsveen: Forteller Svein Fuglestad: Sanger Gudrun Glette: Regi Ansvarlig for gjennomføring av prosjektet: Heidi Dahlsveen...
Ekko med variasjoner 2010
En fortellerproduksjon basert på norrøn mytologi Hva: Gjennomførelse av en episk fortellerforestilling for elever i grunnskolen. Produksjonen er basert på en produksjon gjennomført i London – Unicorn theatre februar 2010 Tidsrom: Høst 2010 DKS Oslo Målgruppe: 3 –...
The tower and the quest 2013
Artikkelen ble publisert i tidsskriftet Technotic Arts Volume 11 Nummer 1
Kromosomer – meningsproduksjon – 2013
Artikkelen er publisert i anatologien: Estetikk og samfunn Tekster mellom samtidskunst og kunstdidaktikk - utgitt av Fagbokforlaget.
SLACTIONS 2012
Her deltok jeg på en akademisk poster, basert på prosjektet Kromosomer.
Tur retur underverden 2000
Med utgangspunktet i greske myter blir lytteren tatt med på en reise fra liv til død og tilbake. ,Denne forestillingen er bygd på greske myter, med myten om «Orfeus» og «Persefone/Demeter» som de bærende fortellingene. I forestillingen blir mytene satt sammen til en...
Minotaurus 2000
Denne forestillingen er basert på en gresk myte og en konkret hendelse jeg erfarte som forteller. Forestillingen tar for seg utenforskap og det å ikke bli forstått, men å fylle den rollen samfunnet har gitt en.
Fortellerrazzia 2000
Fortellerrazzia er et type fortellernedslag, hvor tilhørerne er intetanende om hva som skal skje. Det vil si at flere fortellere ankommer en skole, der skal de vandre fra klasse til klasse og fortelle historier. Dette skal skje som et brudd og en overraskelse for...
Geita som svigersønn og andre fortellinger
Forestillingen hadde premiere i Wales i 2019. Gjennom humor og energi, tar fortelleren Mimesis Heidi Dahlsveen med oss til den norske fortellertradisjonen. Folkeeventyrene og sagnene forteller om det absurde, vulgære og underlige som oppstår når man vokser, bor og...
Gygra – beist og brud 2020
Forestillingen hadde premiere i Berlin 2020. Dette er fortellinger om kvinnfolket slik hun framstår i sagatradisjonen og norrøn mytologi. Det er hun som taler der andre ønsker hun skal tie, det er hun som blottlegger de harde fakta og styrer de skjebner som står...