Jeg fortalte for barnefamilier og skrev følgende i loggen:
Forrige fortelleroppdrag var i en gate i Harstad og i går var jeg i skauen på Larkollen, og ja, jeg har på meg den samme kjolen. Larkolluka hadde annonsert meg som Heidi Dahlstrøm og var det kanskje derfor det ikke var stinn brakke i skogen (om det er mulig?), det var i hvert fall ikke store flokken som kom. Jeg er nok en forteller som trives best med litt mer publikum enn det som var i går, jeg trenger å kjenne et trøkk av energi. Om ikke det er der, blir det bare mas. I tillegg klarte jeg å plassere meg særdeles dårlig med utsikt rett inn i en grein.
Jeg fortalte en variant av Askeladden som stjal sølvendene og som varte mye lenger enn det jeg trodde, heldigvis, for da slapp jeg å ta det andre lange trolleventyret jeg hadde tenkt. Da ble det heller to kortere fortellinger. Jeg åpnet med å lære lytterne en trollregle, men det var ikke en suksess. Ikke er noe så pinlig som at jeg og et annet voksent menneske, i dette tilfelle oppdragsgiveren Trine, er kun de to som sier reglen. Neste uke skal jeg opptre med det samme i Fredrikstad, da tror jeg at jeg dropper den reglen.
Det er alltid en herliglighet å opptre for barnefamilier, for du får vite ting du egentlig ikke burde vite men som var godt du fikk vite alikevel, som ”hun lille jenta der er min tante”, jaha – tenker jeg og er glad jeg ikke kalte mannen i det selskapet for bestefar. Og jeg tenker på dilemmafortellingen om far og sønn som gifter seg med mor og datter. Den går ut på følgende: Far og sønn er ute og rir. De ser fotavtrykk i sanden og ser at det er to kvinner som har gått der. Utfra sporene tolker de dit hen at det er en mor og datter som har gått der. Faren er enkemann og far og sønn blir enige om at de skal følge sporene og finne og fri til de to kvinnene. Faren skal gifte seg med hun som har de største føttene, for det må jo være moren og sønnen med hun har de minste.
De finner kvinnene og frir. Men det er datteren som har de største føttene og moren de minste. Far gifter seg med datter og sønn med mor. Hvert par får et barn. Hva er slektskapet mellom disse to barna?
Uansett, det var en fin tur i skogen. Søndag reiser jeg til Hellas, ikke som ferie, men til Kea og møte med det europeiske nettverket for fortellere.
Snikk Snakk 2002
En gang, etter at jeg hadde fortalt i en klasse, kom det et barn bort til meg og sa: ”Takk for at jeg fikk se!” Barnets umiddelbare reaksjon summerte opp essensen av hva muntlig fortellerkunst er. Historie og "å vite" betyr å se. Mennesker har alltid fortalt, enten i...
Fortællefestival Vestjylland 2018
Under den danske festivalen fortalte jeg: "Friggs sønn døde og det gjorde også min".
Brixen 2018
Den lille byen nord i Italia arrangerer en festival annenhvert år. Jeg hadde forestillinger for ungdom og voksne.
Fortellerfestivalen i Oslo 2017 – 2019
Under festivalen 2017 fortalte jeg "23.27", 2018 - "Svinsk - åndelig degenerering" og i 2019: "Stjæle sølvender".
Tikky Tikky Tembo og andre fortellinger fra 2011
En BarnefortellerForestilling om gutten med det lange navnet, det skumle i kjelleren og det fargeblinde trollet. Fortalt med rytmisk humor. Passer for familier med barn fra 3 år og oppover.
Eventyrkonsert 2011
Her var jeg på oppdrag for Kolbotn Korps som laget en barnekonsert. Jeg fortalte blant annet Peter og Ulven. Du kan melde deg på Skaldskurs nyhetsbrev som kommer en gang i måneden. I nyhetsbrevet får du en oversikt over muntlig fortellerkunst i Norge.
Botanisk Hage 2008
Oppdraget besto av to deler. Det ene var å fortelle for barn. Den andre delen besto i holde kurs for guider.
Meg og mitt biologiske mangfold – 2008
En fortellerforestilling og fortellerverksted for ungdom i alderen 13 – 18 år Tidsrom: 2008 Oppdragsgiver: DKS Oslo - skoleturne Målsetninger: å arbeide med det muntlige uttrykket (genetisk mangfold) Å se på det muntliges sosiale rom (Økosystemets mangfold)...
Post Stillhet 2007
Dette var en DKS forestilling for ungdom. Forestillingen tok utgangspunkt i den følgende opplevelsen: Jeg var overveldet av frykt. Jeg satte meg på stolen som var opphøyd av en platting. Og prøvde vel å finne en eller annen form for indre ro. Og prøvde å stole på de...
Kongen som bar liket
En forestilling utviklet for ungdom. Forestillingen åpnet på følgende måte: Det var engang en mektig konge som satt på sin trone. Mens han satt der kom det gående en munk kalt ”Rik på tålmodighet”. Munken ga kongen en frukt. Kongen tok den og ga den til sin...
Oral storytelling as artistic research 2020
Jeg skapte og var faglig ansvarlig for følgende studie høsten 2020: Oral storytelling as artistic research - a course on master level ECTS credits 5 Oral storytelling as an art form is a growing field in the contemporary performing art scene. This course places...