Dette er en forestilling hvor lytterne selv velger hva de ønsker å høre. Og lytteren kan være enten alene eller i en gruppe eller klasse.
På forhånd har fortellerne laget en liste over mulige fortellinger man kan lytte til. På listen finner man tittelen på fortellingen, hva fortellingen handler om, hvem den kan egne seg til og hvor lang den er. Så er det opp til lytteren selv å sette sammen programmet hun eller han ønsker å høre. Om man er en gruppe, for eksempel i barnehagen, kan de vokse gå sammen med barna og bestemme på forhånd hvilke fortellinger de vil høre. Kanskje barna til og med kan få i oppdrag i være en budbringer for hva som skal fortelles.
I en skoleklasse kan elevene lese igjennom listen og på den måten for de også lesetrening og øving i demokratiske valg.
Fortellerforestillingen egner seg i mange sammenhenger: på biblioteker, i barnehager og hjemme hos noen.
Master i Biomedisin 2016
Jeg underviste i fortellerteknikk
Bibliotekarutdanningen Oslomet 2016
Jeg har hatt workshops og gjesteforelesninger på Bachelorutdanningen i Bibliotek- og informasjonsvitenskap ved OsloMet. Jeg har særlig bidratt på fordypningsemnet i litteraturformidling.
Fagkomite – Kulturrådet 2014 – 2019
Kulturrådet følger opp arbeidet med implementering av konvensjonen i Norge og er Kulturdepartementets fagorgan i denne sammenhengen. De siste årene har Kulturrådet arbeidet med informasjon og bevisstgjøring om konvensjonen, og gjennomført målrettet kunnskapsbygging i...
Kromosomer – meningsproduksjon – 2013
Artikkelen er publisert i anatologien: Estetikk og samfunn Tekster mellom samtidskunst og kunstdidaktikk - utgitt av Fagbokforlaget.
La Grande Oreille 2008
Anus er konge – dramabladet 2007
Artikkelen er basert på forestillingen Post Stillhet og tar for seg ungdom og muntlighet.
Snøfnugg 2000
Dette var en lekende fortellerforestilling bestående av rytmer, regler og musikalitet om nisser, snø og fnugg. Forestillingen ble utviklet sammen med musiker Lene Gravlie. Forestillingen var på barnehageturne i 2000
Eggeskall, skal ikke – 2000
«Eggeskall, skal ikke» var en forestilling beregnet på barn i barnehagen ogsmåskoletrinnet i grunnskolen (1. og 2. klasse). Forestillingen var bygd opp av folkeeventyr og musikk. Rammefortellingen handlet om høna Alfred, som trodde hun var hane inntil hun la et egg,...
Sarpsborg hovedbibliotek
Her holdt jeg et kurs for leseombudene.
Vestre toten Bibliotek 2014
Her arbeidet jeg med nyankomne over fire ganger. Hensiktene var at de skulle fortelle personlige fortellinger som kunne egne seg på radio.
Deichmanske bibliotek Nordtvet 2013
På biblioteket fortalte jeg programmet: "jeg vil ha saft."
Oral storytelling as artistic research 2020
Jeg skapte og var faglig ansvarlig for følgende studie høsten 2020: Oral storytelling as artistic research - a course on master level ECTS credits 5 Oral storytelling as an art form is a growing field in the contemporary performing art scene. This course places...